אודות עודד איתן
עודד איתן פועל בתחום המימון והמשכנתאות ועוסק בו מזה שנים רבות: 28 שנים כיהן כבנקאי בכיר בבנק "טפחות", ומזה 22 שנה עוסק כיועץ למימון ולמשכנתאות ("עוסק מורשה"), בגיוס הון בנקאי או חוץ בנקאי ללקוחותיו – למטרותיהם האישיות או העסקיות.
עודד איתן היה בין מייסדי קבוץ ארז, מקיבוצי עוטף עזה, בשטח שיפוטה של המועצה האזורית "שער הנגב". במהלך שנות עבודתו כיהן עודד איתן כמזכיר העיר באר-שבע וכסגן המזכיר הכללי של בנק "טפחות". בהמשך עבודתו בבנק כיהן בתפקידי ניהול בכירים שונים והיה חבר ההנהלה הפנימית של הבנק, עד אמצע שנות התשעים.
בין היתר ניהל את הסניף הראשי של הבנק ("מנהל סניף בכיר"), היה מנהל אגף השיווק ומנהל אשכול סניפי ירושלים והשפלה (היום זה נקרא "אזור" או "מרחב"). בשנים 1989 עד 1991 ערך מסעות הסברה בקרב הקהילות היהודיות ברחבי ברית המועצות לשעבר, מטעם  בנק  טפחות, בשיתוף עם לשכת הקשר של משרד החוץ. מסעי ההסברה נועדו לתת ליהודי ברית המועצות מושגים רחבים יותר, בנושא רכישת דירה או בית מגורים ודרכי מימון הדיור בישראל, לקראת גל העלייה הגדולה של שנות התשעים. למד כלכלה, מינהל ציבורי ומינהל מוניציפאלי והשתלם בלימודי גיאוגרפיה, משפטים,שיווק ומימון.
במחצית השנייה של שנות התשעים הקים, יחד עם מיכאל מילר, לשעבר בכיר ב"בנק משכן" מקבוצת בנק הפועלים, שותפות בשם "איתן – מילר, יועצים למימון", בה פעלו במשך קרוב ל- 22 שנה. מאחוריהם מאות לקוחות מרוצים.
עודד איתן פעיל במועצה לשלום ולביטחון, והיה שותף לקליטת עולי אתיופיה בנתניה - בתחום התעסוקה.
כתב מאמרים  וספרי  הדרכה  בתחום הדיור והמשכנתאות, ובהם  ספר ההדרכה לעולים חדשים בתחום זה, אשר תורגם לשפות שונות והוצא לאור על ידי המשרד לקליטת העלייה (1992). ספרו "יומן מסע בברית המועצות, 1990" מתאר קהילות יהודיות שונות בברית המועצות, בתקופת ה"פרסטרויקה", הנערכות לקראת גל העלייה של שנות התשעים של המאה העשרים.
מאמר מקיף מפרי עטו בנושא "המשכנתא" נמצא באתר זה, מעודכן לחודש מאי 2017.

 

סיפור אישי

כמעט 50 שנה הייתי שם – וכאן: 28 שנים במערכת הבנקאית למשכנתאות, בתפקידים מגוונים ומלאי עניין. אני חייב לומר, בגילוי לב: הסיפור הכמאישי, האנושי, של כל לקוחה ולקוח, משפחות ויחידים, נגע תמיד ללבי ונטע בי תחושה של  הזדהות. נכון – ייצגתי את הבנק, והתוצאות מעידות על כך. אך הנושא היה לשמוע, להקשיב, לכל לקוח, ולמצוא לו פיתרון נאות.
האם הייתה סתירה בכך?  להפך.
אני מקווה שאלפי לקוחותַי, אשר דַלתי הייתה פתוחה בפניהם תמיד, יזכרו לי זאת לטובה. כן, כל אלה מביניהם שיצאו עם חיוך מן הבנק, וגם אלה שמיתנתי את תשוקותיהם להגיע מיד ועכשיו לבית חלומותיהם. לפעמים, כעבור שנים, כאשר אני פוגש באקראי רבים מהם, ברחוב או באירוע כלשהו, והם אומרים לי: עודד, אנו אסירי תודה, אני אומר לעצמי כי זה שכרי מכל עמלי.
אני יכול היום לומר בוודאות, ואל ייראה זה כיוהרה, כי לקוחותי – בבנק ואחריו – נמצאו מרוצים, בהתחשב בנסיבות הזמן והעניין. הרי הייתי שם, בכיר במערכת הבנקאית ועכשיו אני כאן כבר כמעט 22 שנים - כיועץ למימון ולמשכנתאות: הייתי משני צידי המתרס. ייצגתי, בדרכי שלי, את הבנק מול הלקוחות, ומזה למעלה משני עשורים אני מייצגם ומלווה אותם בדרכם אל הבנק.
ישנו מימד נוסף ואלה הן החוויות שחוויתי גם אני כצרכן מן השורה, אשר נתנו בידי כלי נוסף להבין כמה אמון מעניקים הלקוחות ליועץ, כמה תקוות הם תולים בו ומתוך כך איזו אחריות עצומה לוקח היועץ על עצמו. דבר זה חיזק בי את הצורך להעמידם על קרקע המציאות האפורה.
דברים אלה מיועדים ללקוחות, אך לא פחות מכך גם ליועצים עצמם. אנו היועצים, שמחים על כל לקוח, הנותן בנו אמון ומזמין אצלנו עבודת ייעוץ וטיפול בגיוס המימון הדרוש לו לרכישת דירה, או לבניית בית או לכל מטרה אחרת, אישית או עסקית. בסופו של יום, הבאנו לחתימת הסכם הלוואה עם הבנק, ההלוואה בוצעה והכסף הועבר לתעודתו. ואז באים הימים האפורים. אני נוהג לקיים  שיחת  סיכום  עם  הלקוחות.  בשיחת  הסיכום  אני  חוזר  ומתאר בפניהם את מהלך "חיי ההלוואה", את החובה להקפיד ולשלם את התשלומים החודשיים כסדרם, ומספר להם גם על קשיים העלולים להיווצר ביכולתם, שלא בטובתם ושלא מרצונם, לשלם את התשלומים החודשיים כסדרם. אני רואה חובה לעצמי להעמיד אותם על מציאות אפשרית ועל ההתמודדות עם קשיים שיש למצוא להם פתרון - בשיתוף עם הבנק. אם אנו, כיועצים למימון ולמשכנתאות, לא נעשה כן -  לא יצאנו ידי חובתנו המקצועית. אכן, הלקוחות מפנימים את הדברים, ולא פעם, גם לאחר שנים, חוזרים ופונים ומבקשים ייעוץ – לדור ההמשך.
פקידי הבנק, אדיבים ומיומנים ככול שיהיו ומסבירי פנים, והרי הייתי אחד מהם  – מטבע הדברים מייצגים את הבנק. לא אומר דבר של ביקורת על חניכַי ועל חברַי ועמיתַי במערכת הבנקאית, העוסקים בתחום המימון והמשכנתאות ומוכיחים בקיאות מעוררת השתאות ומסירות ללא גבול, והם עתירי ידע וניסיון ורצון טוב, לסייע ולהגיש שירות נאות לציבור צרכני המימון והמשכנתאות. הם אכן בדרך כלל מקצוענים מן המדרגה הראשונה.
אבל כל צרכן בתחום זה, ואתם הלקוחות בתוכם, מבקש את הסכום הדרוש לו למטרותיו, בריבית הנמוכה ביותר, לתקופה ארוכה, במסלולים נבחרים ובתשלומים נוחים - ואילו הבנק, המיוצג ע"י פקידיו, עם כל רצונו לספק את רצון הלקוחות, הוא עסק לכל דבר ועניין. מוסד בנקאי עם כוונות רווח. הבנק הוא עסק שמשווק לצרכנים מוצר, הלוואה לצרכיו המגוונים. לבנק אינטרס להפיק רווח מרבי מכל עסקה, למָתִֶן סיכונים ולגבות את כספיו עפ"י המוסכם. הלקוח מבקש לקבל את הסכום הדרוש לו, בתנאים מועדפים, בריבית נמוכה ובתשלומים נוחים. מטבע הדברים, זהו ניגוד אינטרסים הקיים מאז ומעולם, תמיד היה קיים ולעולם יהיה כזה , בין מוכר לקונה, בין לווה למַלווה.
אני כאן כדי לייצג אתכם, יחד עם רבים וטובים מעמיתי היועצים. לשם כך אני מציע לכם את שירותי המקצועיים ואת הידע והניסיון שצברתי. אצעד עמכם, נאמן למשימה ודבק במטרה. אעניק לכם ליווי מקצועי ואישי – בנחישות, במיומנות ובדבקות, כל הדרך אל הבנק.
אני מציע לכם שירותי ייעוץ, טיפול אישי וגיוס מימון בנקאי למטרותיכם האישיות או העסקיות. מתוך תחושת אחריות, אעשה ככל יכולתי לגייס עבורכם את המימון הדרוש לכם, בסכום הדרוש ובתנאים הטובים ביותר בנסיבות העניין. אשמח לעמוד לרשותכם בתחום בו אני מוכָר ואשר אותו אני מכיר היטב. אייצג אתכם – מול הבנק, בנאמנות.
< לעמוד הקודם